Så får du mera muskler!

 

 

Vi kvinnor har tyvärr inte lika höga nivåer av anaboliska hormoner i vår kropp som män har, så att få mera muskler är, och kommer förmodligen alltid vara mer utmanande för oss!

Därför gäller det att vara smart och ha en plan. Här nedanför listar jag några bra strategier för att komma dit du vill!

 

ÄT TILLRÄCKLIGT

En stark kropp behöver bra mat. Energi går åt till dina muskler, men många kvinnor kan inte få musklerna att växa för att de är mästare på att äta för lite. Se till att du har en bra fördelning mellan fett, protein och kolhydrater och tillräckligt med mat efter din aktivitetsnivå!

 

OM DU TRÄNAT LÄNGE OCH INTE FÅTT RESULTAT I DET SISTA: PROVA SPLITS

Bra för dig som tränar många dagar i veckan.

med split-träning menar jag att du delar upp kroppen när du tränar.

Här är ett bra exempel på hur du kan tänka:

2-4 pass i veckan: press/drag (knäböj och pressövningar en dag, dragövningar den andra) eller

2-4 pass i veckan: överkropp/underkropp. t.e.x måndag-underkropp, tisdag-överkropp, torsdag-underkropp, lördag-överkropp.

3 pass i veckan: överkropp/underkropp, t.e.x första veckan måndag- överkropp, onsdag-underkropp. fredag-överkropp för att sedan veckan efter träna under/över/under.osv.

4 pass i veckan: bröst och triceps,rygg och biceps; ben, axlar och mage.

Tänk på att dessa passen ska fortfarande vara tuffa! Ta dig an utmaningen och finn ut vad ”legday” verkligen betyder;) det kan vara just det du behöver för att komma till nästa nivå!

 

GÖR MINDRE CARDIO

Du behöver inte spendera timmar på cardio när du vill få mera muskler!

 

LYFT TUNGT!

Ligg gärna mellan 8-12 reps. Och känn att du ligger på gränsen till att ”faila med tekniken” i slutet.

 

BRA TEKNIK

När du lyfter lättare vikter så kommer du också lättare undan med dålig teknik, det ändras när du ökar till tyngre vikter, då kommer du inte undan med dålig teknik så gör alltid sakta och kontrollerade rörelser i varje reps. Detta kommer hjälpa dig att känna rörelsen och muskelkontakten på det rätta stället.

 

TA DINA VILODAGAR SERIÖST 

Dina muskler kommer tacka dig för det, det är då musklerna växer, med vilodagar så menar jag inte att du behöver ligga helt slapp i soffan, utan ta en lugn promenad eller varför inte yoga.

 

För mer träninsinspiration kolla in min blogg emeliefit.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras